India survival...
3 juni 2024 - Navi Mumbai, India
Vandaag 60% vochtigheid, voelt aan als 44 gr. Dus niet gek dat ik na ochtend rondwandelen oververhit en uitgeput ben.
Het is mijn 6e dag hier, en ik weet nu aardig de weg met behulp van Google maps en Uber app. Vrijdagmiddag was mijn eerste avontuur met Uber. Bleek dat de app fantastisch werkt hier. Binnen paar minuten staat er iemand voor je neus die je zonder geklets en oplichterij naar je bestemming brengt. Voor mij als ik alleen ben ook fijn idee dat het een geregistreerde rit is. Enge verhalen over ontvoeringen, en mannen die uit achterbak te voorschijn springen ed (waardoor we in Peru doodsbang voor taxiritten waren) lijken nu verleden tijd. Ook weet je precies wat het kost, en kan je via scherm je route volgen. Reizen is zo zelfs in India makkelijk!
Het moeilijkste is denk ik het getik van bedelaars op het raam bij elke file of stop. De taxichauffeur kijkt stoïcijns voor zich uit. Iets wat voor ons moeilijk is. Al die zielige vrouwen en kinderen met dwingende blik in hun ogen. Iets wat ik bij Nederlandse kinderen nooit gezien heb. Meer bij labradors die erg graag iets willen hebben. Ik bedenk nu hoe ik een goede organisatie kan steunen. Ondertussen deel ik soms wat te eten uit, en voel mij er verder ongelukkig over. Besef dat mijn kleinkinderen in weelde opgroeien en zoveel vanzelfsprekende kansen krijgen.
Met Aiso als grote blikvanger hier op de Indiase straten werden we helemaal belaagd. Toch deden we in weekend hele stadstour met ubers. We verblijven in Navi Mumbai- nieuw gedeelte van Mumbai waar ook de haven is die hij moet bezoeken. Naar de stad is het ruim een uur.
Toen ik hier vrijdagmiddag stoffig en verhit aankwam kreeg ik zelf ook soort cultuurschok. Het is een Mariott hotel. Voor hier blijkbaar 5 sterren hotel. Dat uit zich vooral in een overdreven aantal bedienden/bewakers/gastheren etc. Allemaal in keurige uniformen en kapsels. Eerst moet je net als security op Schiphol gecontroleerd worden(elke keer als je hotel binnengaat!!) Iedereen in hal ontvangt je dan alsof je van koninklijke familie bent. Dat je er rommelig en verhit uitziet maakt niet uit...
De kamer is na al die bombarie van ontvangst en inchecken een beetje gewoon voor onze westerse begrippen. Wel mooi uitzicht van 14e verdieping, erg veel flesjes water en een waterkoker.
Ook een zwembad op het dak, waar mensen volledig aangekleed zwemmen. Gelukkig had ik een degelijk zwempak meegenomen 😉
Aiso kwam pas vrijdag in nacht aan, dus ik probeerde mij aan te passen aan mijn nieuwe plek. Verkende de superdeluxe shoppingsmall naast het hotel. Daar mogen alleen rijke Indiase mensen naar binnen (weer veel controle) westerse winkels en prijzen. Ik krijg het idee dat het vooral een soort uitje is voor mensen om daar rond te dwalen. Veel kijken en niets kopen.
Voor mij wel weer erg leuk om naar al die welgestelde gezinnen te kijken in vaak mooie Indiase kleding. Voor 10 euro at ik in restaurant daar. Volgens mij onzinnig duur hier. Tegenover het hotel is een soort foodmarket waar de gewone bevolking eet. Ziet er heel gezellig uit in de avond met lichtjes en mensen op plastic stoeltjes. Pannen vol met rijst en bijzondere mengsels. Ruikt ook best lekker. Daar kan je vast voor 1 euro complete maaltijd eten. Maar nadat ik er overdag vlak voor mijn voeten een enorme rat zag oversteken, maak ik nu steeds grote omweg. Aiso moest er erg om lachen.
Ondanks zijn tegenzin om naar India te gaan, ziet hij er nu wel ook de leuke kanten van in. Met zijn nekventilator (gek gezicht), trotseerd hij de hitte. Lijkt soms een hartverzakking te krijgen als we te lang buiten zijn. Maar met vele airco in auto's en restaurants kan hij het doorstaan. We bezochten de gateway van India. Belangrijk monument uit 1924 - tijd van koloniale overheersing Engelsen. Maar meer nog bekend door verschrikkelijke aanslag op Taj Mahal hotel er vlakbij in 2008.
Er is een film over "hotel Mumbai " doodeng als je bedenkt hoe dat is gegaan. Duurde aantal dagen en 174 mensen gedood. Nu is er veel politie bewaking en alweer controle. Maar vraag me af hoe het zou gaan als er iets onverwachts zou gebeuren.
Je snapt dan beter waarom ons hotel al die beveiliging heeft, en ze adviseren om je vooraf te registreren als je hier naartoe gaat.
Ik zit nu in koffiecorner van hotel. Bijna alleen Indiase zakenmannen om mij heen. Erg ongewoon om hier als vrouw alleen te zitten.
Aiso is vanmorgen voor het eerst aan het werk gegaan. Met allemaal hotemetoten van het hoofdkantoor Nederland en India. Knap dat hij zo snel de 3 en half uur tijdsverschil heeft overbrugd.
Blij dat ik niets hoef te presteren en gewoon lekker eigen gang kan gaan. Vanmorgen een park bezocht, en 8000 stappen in bloedhitte heb afgelegd. Tijd voor zwembad en lezen!


Die hitte lijkt me echt afschuwelijk. Ik geloof niet dat ik iets van India zou zien, ik zou alleen maar binnen zitten. Ook zou ik machteloos en overstuur raken van de bedelaars.
Dus voor mij prima om via jouw verslagen India te verkennen haha